Het is nu 16 nov 2018, 04:24

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rapport onderwijsinspectie: basisniveau is norm geworden
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:50 
Volwassene

In de media wordt het rapport anders geframed (leerlingen halen de eindnorm niet) maar in het persbericht van het ministerie begint met een andere boodschap:

Bijna alle scholen halen het basisniveau; maar leerlingen die goed kunnen leren, krijgen desondanks nog steeds niet de uitdaging die ze nodig hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ioriteiten

Berichttitel: Re: Rapport onderwijsinspectie: basisniveau is norm geworden
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 10:46 
Volwassene

Dank voor de link. Deze quote van minister Slob - ‘De basiskwaliteit is in veel gevallen het einddoel geworden' - is voor mij helaas zeer herkenbaar.

Voor rekenen is er op de school van mijn dochter een goed plusboek aanwezig, met zeker voor de tweede helft van groep 8 best pittige opgaven. De meeste leerlingen met een vwo-advies hebben met dat boek echt nog wat te leren. Maar geen leerkracht die kijkt hoe de leerlingen de opdrachten die daar in staan maken, omdat deze kinderen de basistoetsen altijd prima maken. En dus komt er nooit een keer extra uitleg of een herhalingsopdracht over moeilijke onderwerpen uit het plusboek, zodat ook de sterkere rekenaars wat bij leren... Als ze in dat plusboek maar wat aanrommelen, en bijvoorbeeld meer dan de helft van de sommen fout maken, is er geen haan die daar naar kraait. Lijkt mij niet de manier om kinderen een goede werkhouding aan te leren.

Er zullen best scholen zijn die het beter doen, maar de uitspraak van Slob vat het beleid van de basisschool van mijn dochter helaas wel heel krachtig samen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 10:50 
Volwassene

'bijna alle scholen halen het basisniveau' . en daarna gaat het door met een tegenstelling over individuele leerlingen. zou het niet moeten zijn 'bijna alle leerlingen halen het basisniveau?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 11:01 
Volwassene

Citaat:
Voor rekenen is er op de school van mijn dochter een goed plusboek aanwezig, met zeker voor de tweede helft van groep 8 best pittige opgaven. De meeste leerlingen met een vwo-advies hebben met dat boek echt nog wat te leren. Maar geen leerkracht die kijkt hoe de leerlingen de opdrachten die daar in staan maken, omdat deze kinderen de basistoetsen altijd prima maken. En dus komt er nooit een keer extra uitleg of een herhalingsopdracht over moeilijke onderwerpen uit het plusboek, zodat ook de sterkere rekenaars wat bij leren... Als ze in dat plusboek maar wat aanrommelen, en bijvoorbeeld meer dan de helft van de sommen fout maken, is er geen haan die daar naar kraait. Lijkt mij niet de manier om kinderen een goede werkhouding aan te leren.

Helaas zo herkenbaar. Dit is ook de reden dat we dochter (die met begeleiding veel aan pluswerk zou hebben, maar zonder enige begeleiding schiet het voor haar het doel voorbij) toch maar zo veel als mogelijk bij het reguliere niveau laten aansluiten. Na vele lege, fout ingevulde, niet gecorrigeerde of zonder enige intructie vooraf gewerkte plusboeken hoeft dit voor haar en mij ook niet meer. Helaas.....
Zowel oudste als jongste hebben een jaar lang (op andere scholen) een half uur begeleiding gehad voor rekenen (met klein groepje op plusniveau) en dit was echt letterlijk het hoogtepunt in die week, die iig die dag, zo niet bijna de week al meer dan goed maakte.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 11:17 
Volwassene

Annemiek schreef:
Citaat:

Helaas zo herkenbaar. Dit is ook de reden dat we dochter (die met begeleiding veel aan pluswerk zou hebben, maar zonder enige begeleiding schiet het voor haar het doel voorbij) toch maar zo veel als mogelijk bij het reguliere niveau laten aansluiten. Na vele lege, fout ingevulde, niet gecorrigeerde of zonder enige intructie vooraf gewerkte plusboeken hoeft dit voor haar en mij ook niet meer. Helaas.....
Zowel oudste als jongste hebben een jaar lang (op andere scholen) een half uur begeleiding gehad voor rekenen (met klein groepje op plusniveau) en dit was echt letterlijk het hoogtepunt in die week, die iig die dag, zo niet bijna de week al meer dan goed maakte.

Yep, hier ook herkenbaar. Ook bij het reguliere werk moesten de kinderen zelf alles nakijken, maar al helemaal bij het pluswerk. Mijn oudste deed dat wel netjes en stak er best wel wat van op. Jongste vond dat echt teveel moeite en zette overal gewoon een krul bij. Dus de juf dacht altijd dat hij alles goed had :wink:

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 18:59 
Volwassene

Ik heb inmiddels het rapport zelf bekeken en zag dat de inspectie ook de hand in eigen boezem steekt en werkt aan een nieuwe manier van beoordelen. Ben benieuwd. Zie dit citaat:

"Beoordeling leerresultaten  De dalende trend in reken- en leesresultaten komt met name doordat
relatief weinig leerlingen op het hoogste niveau presteren. Het is niet zo dat meer basisscholen dan
voorheen onvoldoende eindresultaten behalen. Een verklaring daarvoor ligt in de beoordeling van
de eindresultaten op grond van enkel ondergrenzen. Daarbij houden wij geen rekening met het
aandeel leerlingen dat het 1F-niveau behaalt en het aandeel leerlingen dat 2F/1S-niveau of hoger
behaalt. In de beoordeling van de eindresultaten ontbreekt daarmee een stimulans voor scholen om
zo veel mogelijk leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau te laten presteren. Op dit moment
ontwikkelt de inspectie, samen met het werkveld, een nieuw onderwijsresultatenmodel waarin een
appel wordt gedaan op scholen om ook het maximale uit alle leerlingen te halen."

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 19:06 
Volwassene

Annemiek schreef:

Dat klinkt goed. Volgens mij moet dat best te organiseren zijn voor een school.

Ik heb, nadat ik er eind groep 6 achter kwam dat mijn dochter het hele jaar haar werk in het pluswerkboek niet had nagekeken en de leerkracht daar dus nooit iets over gezegd had, de plusboeken van groep 7 en 8 zelf aangeschaft om het vanuit huis te kunnen begeleiden. Is niet ideaal, maar in ons geval werkte het wel. Maar het zou niet nodig moeten zijn...

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]