Het is nu 20 mei 2018, 14:53

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitz. Particuliere/democratischescholen&RechtOpGoedOnderwijs
BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 10:40 
Volwassene

Ik las dit artikel; https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... -onderwijs
waarin stond; "Het is Van Meenen al langer een doorn in het oog dat kinderen in Nederland geen ‘recht’ op goed onderwijs hebben, maar alleen een ‘plicht’: de leerplicht. Van Meenen: ‘Ik strijd ervoor dat dat recht ook in de wet wordt opgenomen.’"
(met als doel particulier onderwijs, en dan met name bepaalde democratische scholen, aan banden te leggen.)

Mijn hoofd :colorface: schoot meteen alle (positieve) kanten op bij een hoe zo 'n wet; "recht op goed onderwijs" er uit zou gaan zien/uitwerking. Maar ik ben vandaag dan ook in een blije bui.

Desalniettemin ga ik vanavond even kijken naar de uitzending; vrijheid van particulier onderwijs om 21:25 op NPO2. het is deel 3 en 1&2 nog niet gezien. Wel benieuwd al is het vast minder vrolijk dan mijn humeur :happy: nu

Misschien vinden meer dit leuk....
https://demonitor.kro-ncrv.nl/onderzoeken/onderwijs

Berichttitel: Re: Uitz. Particuliere/democratischescholen&RechtOpGoedOnderwijs
BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 11:03 
Volwassene

Ik vind het maar vreemd dat particulier onderwijs dan aan banden gelegd moet worden.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 16:46 
Volwassene

Wow, dus kinderen die wel varen bij alternatieve manieren moeten terug het reguliere hok in volgens deze meneer van Meenen. Want ook kinderen die op een particuliere school zitten hebben rechten. Misschien is het zinniger dat deze deskundige zich drukmaakt over het aantal thuiszitters dan om te proberen de mensen die hebben kunnen voorkomen dat hun kind naar de knoppen ging alsnog te dwarsbomen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 17:36 
Volwassene

Ik ga dit zeker volgen want vind het erg interessant.
Ook omdat ik denk dat ook particuliere scholen aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen om kinderen te beschermen tegen particuliere scholen die geen goed onderwijs geven. Ken uit directe omgeving verhalen die mij echt zorgen baren. En ik ben verbijsterd dat niemand ingrijpt.
Daarmee zeg ik niet dat alle particuliere scholen slecht zijn maar ze zijn ook niet allemaal goed. Controle op onderwijs zou niet afhankelijk moeten zijn van subsidie.

Anne72

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 18:36 
Volwassene

Op zich zijn er eisen aan particuliere scholen. Ze leiden alleen niet tot zo'n papierwinkel als de eisen aan reguliere scholen. Ik denk dat je eens zou moeten onderzoeken of de eisen aan particuliere scholen niet gewoon voor alle scholen genoeg zijn. Dat scheelt een boel werk denk ik.
Hier vind je de eisen die aan particuliere scholen gesteld worden. Het is echt niet vrijblijvend

https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... b3-scholen

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 20:17 
Volwassene

Het lastige met een 'recht' is, dat er dan ook brede overeenstemming moet zijn over wat 'goed' onderwijs is. Ik denk dat daar zoveel verschil van mening over is dat het zeer lastig wordt om daar een definitie aan te hangen, laat staan om dan ook te testen of er aan voldaan wordt door een school. Wat voor de een goed werkt, is voor de ander een ramp, en wat de een goed vindt, vindt de ander vreselijk. De vrijheid van onderwijs (eigen scholen mogen oprichten) is volgens mij een groot goed, zolang wordt voldaan aan minimale eisen voor veiligheid van de kinderen en leerdoelen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 20:27 
Volwassene

En gezien het grote aantal thuiszitters is voldoet het reguliere onderwijs niet voor een groot aantal kinderen.
Je zou toch denken dat dat een veel groter probleem is dan nieuwe scholen met een alternatief programma. De kinderen die daarop zitten hebben ouders die het financiëel goed genoeg voor elkaar hebben om jaren achtereen het schoolgeld te betalen. Mochten die kinderen geen eindexamen kunnen halen, dan valt dat voor die groep ook wel op te vangen.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]