Het is nu 20 aug 2018, 16:11

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De holle retoriek van 21st century skills
BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 11:33 
Volwassene

Hallo allemaal,

ik las net dit interessante artikel dat stemt tot nadenken en dat ik hier graag wil delen. Het artikel met de titel "De holle retoriek van 21st century skills" heeft niet specifiek met hb te maken, maar wel met de discussie over wat goed onderwijs is.

https://www.scienceguide.nl/2017/12/hol ... ry-skills/

De auteurs halen Newton aan die zei dat hij op de schouders van reuzen stond en houden een pleidooi voor het belang van vakspecifieke kennis en vaardigheden.

Groetjes, Martine

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: De holle retoriek van 21st century skills
BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 11:37 
Volwassene

Interessant stuk! Globaal doorgelezen, maar zie wel dingen die lijken op mijn stokpaardjes :D

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 12:35 
­

Citaat:
Waarom leert een kind dan wel al spelend spreken en klimmen zonder naar school te gaan? Psychologen maken een belangrijk onderscheid tussen evolutionair primaire en evolutionaire secundaire kennis22. Het verwerven van evolutionair primaire kennis zit ons als het ware in genen want die kennis was essentieel voor de overleving van de soort. Denk hierbij aan de mondelinge communicatie, motorische ontwikkeling, ruimtelijk inzicht en sociaal gedrag (samenwerken). Dat ontwikkelen mensen, maar bijvoorbeeld ook walvissen, zonder naar school te gaan. Zaken als wiskunde, natuurkunde, lezen en schrijven hebben we vanuit evolutionair oogpunt pas net verzonnen. Daardoor hebben we als soort nog niet de tijd gehad om ons daar genetisch op aan te passen. We zijn, kortom, van nature nieuwsgierig, maar eigenlijk geen goede denkers.

Ik vind dit wel interessant.

Die kinderen die op hun 2e al lezen, die de ingewikkelste concepten al spelenderwijs en als 'vanzelf' oppikken: hebben die al een soort verinnerlijking van de secundaire kennis?

Ik bedoel, we kunnen rekenen heel ingewikkeld vinden, maar in feite gaat het om vrij voorspelbare patronen. Door computers te ontwikkelen hebben we geleerd dat de denkkracht voor zulke zaken helemaal niet zo groot hoeft te zijn of is.

Zouden kinderen die van nature al erg goed rekenend de kleuterklassen in lopen soms al een soort instinctmatige kennis hebben? Een voorgeprogrammeerd brein? Kan dat ook de reden zijn dat ze zon hekel hebben aan 'tussenstapjes' of niet altijd weten wat ze precies doen om het goede antwoord te bekomen? Het is een instinct, en dus geen moeizaam aangeleerd artificieel denkproces.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 15:26 
Volwassene

Interessant punt Sjuut.
Je hebt natuurlijk altijd hoogbegaafde mensen gehad. Ook toe de recent ontwikkelde kennis nog in de kinderschoenen stond. Mijn leraar Grieks vertelde ons dat we halverwege het vo allemaal meer wisten, meer parate kennis hadden dan Socrates, maar dat hij intelligenter was dan wij. Dat bleek uit zijn scherpzinnige manier van denken.

Dus dat spreekt tegen jouw veronderstelling. Want die secundaire kennis die we nu op school leren was toen nog niet ontwikkeld. Ik denk dat er altijd mensen zijn geweest die beter konden denken dan anderen en dat sommigen daarvan nu nog bekend zijn, anderen niet. En dat zij de mensheid wel met sprongen vooruit geholpen hebben. Met nieuwe ideeën en technieken.

Maar Socrates zou het in onze lastig hebben gehad zonder de huidige basiskennis. Die geeft je toch een voorsprong: hoef je niet alles zelf uit te zoeken, kun je verder gaan waar een ander gebleven was.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]