Het is nu 11 dec 2018, 14:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boek over hb geschreven door kleuter: Gewoon Tom
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 10:56 
Volwassene

Ik kom dit artikel net tegen in de krant:

http://www.ad.nl/binnenland/4-jarige-to ... ~a3219636/

Go Tom!.

Berichttitel: Re: Boek over hb geschreven door kleuter: Gewoon Tom
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 12:51 
Volwassene

Wat knap dat hij al zo goed onder woorden kan brengen wat hij voelt! Mijn zoon was op die leeftijd vaak boos zonder dat hij kon uitleggen waarom. Ook knap hoe zijn moeder hem begrijpt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 17:09 
Volwassene

Ik heb het artikel vanochtend in het AD gelezen en kreeg er tranen van in mijn ogen. De herkenning was nl. enorm met name betreffende klasgenoten die je niet begrijpen en het al kunnen lezen en schrijven. Ik vroeg me gelijk af of zijn ouders hem al hebben laten testen (aangezien er sprake is van hoogbegaafdheid; staat bovenaan het artikel).

Mijn oudste zoon kon voor hij naar school ging ook al lezen en schrijven en hij kon ook geen goed contact krijgen met zijn groep 1-genoten. Heel triest om te zien. Helaas had hij een juf die er totaal niets van begreep. Gesprekken leverden niets op. Uiteindelijk werd zoon letterlijk ziek en zijn we zelfs bij de kinderarts beland. Zij constateerde een blaasontsteking en zei erbij dat ze dit nog nooit had gezien bij een jongetje van 4 jaar oud....

De blaasontsteking genas, maar de ellende op school bleef. Uiteindelijk heeft de huisarts (die het gelukkig wel begreep) ons doorgestuurd naar een psych. Zij heeft hem getest en hij bleek ruim 4 jaar voor te lopen. Tsja, niet zo verwonderlijk dat je dan niet met je leeftijdgenoten kunt omgaan.

Hij is destijds versneld naar groep 3 waarna het beter ging. De laatste 3 jaar van de basisschool heeft hij 1 ochtend per week een particuliere plusklas bezocht waar hij helemaal door opbloeide. Eindelijk werd hij begrepen en kon hij vrienden maken!

Inmiddels zijn we vele jaren later. Zoonlief heeft het gym afgerond en studeert al een paar jaar aan de universiteit. Het gaat dus goed, maar wat is er veel aan voorafgegaan.... Als ik een dergelijk artikel lees, dan roept dat bij mij weer veel emoties op. Ik ben blij voor het jongetje dat hij zijn ei kwijt kan in het schrijven van boeken en ik hoop van harte dat de school waar hij op zit hem begrijpt en hem de komende jaren goed zal begeleiden!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 18:45 
Volwassene

Leuk artikel om te lezen. Stoer dat hij al ondernemer is.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 10:23 
Volwassene

@rianne: hij is geloof ik wel getest, het AD had een filmpje geplaatst waarin moeder vertelt dat hij getest is. Zelf spreekt ze heel keurig over een ‘ontwikkelingsvoorsprong’

Wij hebben het boek inmiddels in huis, dochter is er erg enthousiast over. Zelfs zo erg dat ik het boek niet mag voorlezen, maar ze ‘m persé zelf wil lezen. Mijn dochter die normaliter weigert te beginnen aan woorden met 2,3 of meer lettergrepen, omdat dat er veel te lang en ingewikkeld uitziet, kwam deze week tot de conclusie dat als ze het probeert ze het wel degelijk kan, dus dat is hier een mooi bijeffect van het boek. Iets met intrinsieke motivatie en hb ofzo :roll:

Mooi boek voor leerkrachten en familieleden omdat het vanuit kind perspectief eigenlijk alles rondom hb uitlegt: intelligentie, anders zijn, intensiteit/overexitibilities, onderduiken/onderpresteren (zijn school krastekeningen staan ook in het boek) en dat hb meer is dan cognitief, getuige zijn prachtige tekeningen.

Voor hb-kinderen is het denk ik het meest geschikt in de leeftijdscategorie 3-7 jaar.
Ik vind het een toegankelijk boek, zowel tekstueel als grafisch omdat een aantal tekeningen door Tom zelf zijn gemaakt. Het sluit hier iig beter aan dan Ben jij een Cheetah en Hoogbegaafd, nou en!? (laatste wel gekocht op advies tester, maar niets eens aan begonnen omdat ik het niet passend vond voor een 4-jarige).

Als ik een nadeel zou moeten noemen is dat het boek geen echte ‘happy end’ heeft. Ik hoop voor Tom dat het in het echte leven anders is. Het boek eindigt dat je je paard gewoon over de dranghekken moet laten springen, maar of Tom’s paard dat nu ook doet (en hoe) wordt in het midden gelaten, waardoor ik iig met de vraag achterblijf of hij nu nog steeds in groep 1 krastekeningen zit te maken of niet. Voor de meer gevoelige hb kindjes zou een dergelijk open einde nog wel veel vragen en zorgen kunnen opleveren.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 10:29 
Volwassene

Herkent je dochter zich er een beetje in Emma?

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 10:43 
Volwassene

Ik had het boek besteld omdat zij het vaak heeft over de auto’s die te snel gaan over de weggetjes (hersenverbindingen) in haar hoofd. Tom’s paard, is haar auto zeg maar.
Ze is geen grote prater, maar uit het feit dat ze het zelf zo enthousiast zit te lezen, leid ik af dat het iig wel aansluit.

Edit nav pb-vraag, het boek is hier te bestellen:
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/gewoontom/

Laatst bijgewerkt door emma30 op 08 nov 2017, 10:50, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 10:50 
Volwassene

Is het gedeelte over onderduiken/ aanpassen een beetje uitgebreid en/ of helder? ( voor in de ogen van een 3 jarige)

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 11:00 
Volwassene

Vind ik wel, vanwege de schoolkrastekeningen en zijn thuis gemaakte tekening met paard opgesloten in een vrachtwagen omdat zijn paard 80 km per uur gaat en dat op school niet kan/mag.

Treffender dan die twee tekeningen (incl. kort verhaaltje), kan je onderpresteren wat mij betreft niet uitleggen. Of een 3-jarige dat ook zo begrijpt durf ik niet te zeggen, maar het is wel een mooi middel om er met je kind het gesprek over aan te gaan.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 11:07 
Volwassene

Dank je, ga ik toch eens kijken naar het boek.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 13:09 
Volwassene

Ken je misschien nog meer boeken dat ik ter ondersteuning kan gebruiken?

BerichtGeplaatst: 08 nov 2017, 13:37 
Volwassene

heb hem besteld, ben benieuwd!

Ook wat voor mijn jongste. IPV renpaard zeg ik tegen R. dat hij zevenmijlslaarzen aan heeft.
Misschien herkent hij zizhelf een beetje in het boek.

Ook erg goed dat ze de hele verkoop etc zelf in handen hebben. Good job!

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 09 nov 2017, 11:16 
Volwassene

Leuk Irisje, ben benieuwd wat jouw kinderen er van vinden. Gisteren boek aan de plusklasjuf laten zien en die vond het ook echt een mooi boek omdat het voor haar de ‘andere kant van hb’ (het is niet alleen slim zijn) zo duidelijk maakt.

Schreef het net al in ander topic, maar hier maakt het heel veel los dat boek:

Dochter had gisteravond weer een paar blz gelezen en besloot toen dat zij ook een boek wilde maken. Ze heeft in bed alvast blaadjes voor haar boek gevouwen en is vannochtend met leeg boekje naar school gegaan. Ik mag niet meer mee naar binnen maar zag haar hele verhalen kletsen tegen de juf over de blaadjes die ze van huis heeft meegenomen. Door het raam kon ik nog zien dat het verrijkingswerk wat op haar tafel klaarlag in haar la werd gestopt en ze aan de slag ging met haar boek. Mijn zeer gezagsgetrouwe dochter die haar werkje gewoon in d’r la stopt en haar eigen plan trekt....ik vond het prachtig om te zien. Denk niet dat dat allemaal door dat boek komt, ze zit overduidelijk veel beter in haar vel, maar het boek doet duidelijk wel iets met haar.

PS: ik zweer hierbij dat ik geen aandelen heb in het boek :D

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 23:40 
Volwassene

Ik heb het boek ook gekocht en voorgelezen. M'n dochter vroeg er daarna zelf om of ik dat boek weer wilde voorlezen. Haar reacties erop zijn grappig tot nu toe. Bij de tekening van het renpaard in de vrachtwagen zei ze: Dan moet hij geen paard op de vrachtwagen tekenen, want dan zien mensen hem toch nog! :-)

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]