Het is nu 13 dec 2018, 17:13

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weinig slaap, adhd en telefoons, tablets
BerichtGeplaatst: 06 maart 2017, 09:12 
Volwassene

Deze informatie vond ik over de effecten van (te) weinig slapen bij kinderen en volwassenen en adhd (achtig) gedrag :
http://www.neurocaregroup.com/slaap-en-adhd.html

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Weinig slaap, adhd en telefoons, tablets
BerichtGeplaatst: 06 maart 2017, 10:45 
Volwassene

Interessant stuk Bissi :D Ik vind het stuk ook wel logisch klinken trouwens. Wat zou het effect zijn bij gebruik van die "daglichtlampen" vraag ik me af? (heb me trouwens niet verdiept in het wetenschappelijk bewezen stukje van daglichtlampen, maar ze hebben al enige tijd mijn interesse voor gebruik bij laag energiepeil)

Berichttitel: Re: Weinig slaap, adhd en telefoons, tablets
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017, 09:08 
Volwassene

Ik blijf nadenken over dit artikel. Dit stukje viel me op
Citaat:
Slaaprestrictie komt neer op het elke nacht een half uur of uur te weinig slapen. Hiervan is bekend dat dit op de lange termijn tot een verslechterde aandachtsfunctie leidt en tot de kenmerkende ‘slaperige’ hersenactiviteit zoals hierboven omschreven. Indien een volwassene voor twee weken gevraagd wordt 6 in plaats van 8 uur per nacht te slapen, dan zal diens aandacht elke dag achteruit gaan. Als deze persoon na twee weken slaaprestrictie gevraagd wordt naar zijn functioneren, dan zal deze persoon aangeven dat hij nergens last van heeft. Echter indien de aandachtsfunctie objectief gemeten wordt, dan zal blijken dat deze persoon op eenzelfde niveau functioneert als na twee nachten volledige slaapdeprivatie! Het grote verschil tussen slaaprestrictie ten opzichte van slaapdeprivatie zit hem in het feit dat deze persoon eenzelfde aantal nachten van ‘normale 8 uur slaap’ nodig heeft voordat deze persoon weer functioneert op het niveau van voor de slaaprestrictie. Kortom, het uitslapen in het weekend is niet afdoende om weer bij te komen van gemiste slaap gedurende de werkweek.
Als ik naar mezelf kijk dan heb ik de afgelopen 3 jaar een eigen "slaapritme"(meer het ontbreken daarvan) ontwikkeld. Rond middernacht ga ik slapen, val in slaap tegen half 1, word om 4 uur wakker en lig dan zo lang wakker dat ik meestal even opsta om tegen 5 uur weer proberen te slapen. Rond 6 uur/half 7 word ik weer wakker en lig vervolgens te wachten tot de wekker gaat rond 7 uur.
Veel te weinig uren dus, want vroeger sliep ik steevast 8 uur per nacht.
Alhoewel ik me natuurlijk overdag gewoon staande kan houden, merk ik dat ik niet goed meer functioneer. Maak veel fouten, vergeet veel en chaotischer dan ooit, terwijl ik eigenlijk heel opgeruimd ben. En hoewel ik allang weet dat ik mijn slaapgedrag zou moeten aanpakken, weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen zonder in medicatie te vervallen, hetgeen ik absoluut niet wil. Dat er echter iets moet veranderen is wel duidelijk.

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]