Het is nu 21 sep 2018, 09:25

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kosten HB onderwijs aftrekbaar?
BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 13:38 
Volwassene

Wij zijn ons aan het oriënteren op HB onderwijs. De eigenbijdrage kan nogal oplopen, iets wat we er op zich voor over hebben als dat betekent dat onze kinderen het fijn hebben op school. Nu vroeg ik me af, is de eigen bijdrage aftrekbaar?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Kosten HB onderwijs aftrekbaar?
BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 14:15 
Volwassene

Dat hangt van de constructie af. Wanneer het geld wordt betaald aan den steunstichting mét ANBI-nummer is de bijdrage aftrekbaar. In andere gevallen voor zover ik weet niet.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 18:20 
Volwassene

Bij Anbi status is er wel een drempel. Hoeveel je terugkrijgt is dan ook afhankelijk van hoeveel andere goede doelen je steunt.

Anne72

BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 18:41 
Volwassene

En niet alles wat je aan een ANBI betaald is aftrekbaar. Het moet dan wel gaan om een gift. Een verplichte ouderbijdrage kun je nooit aftrekken.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 21:58 
Volwassene

Dank! Er gaat een wereld voor me open weer. Wat toch fijn dit forum, zo hoef je niet steeds zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Ik weet in ieder geval waar ik naar moet vragen nu :D

BerichtGeplaatst: 13 dec 2016, 22:09 
Volwassene

Ik lees overigens op de website van een van de scholen waar we willen gaan kijken dat het mogelijk is om een studiebeurs voor een of meerdere leerlingen te sponsoren via de ANBI stichting van de school. De gesponsorde studiebeurs is bestemd voor leerlingen waarvan de ouders niet in staat zijn om de vrijwillige bijdrage zelf op te brengen. Het sponsoren kan fiscaal vriendelijk. Zoals ik van jullie begrijp vanwege die stichting. Echter staat wel het volgende erbij aangegeven:

"Er mag geen relatie liggen tussen de sponsor en de verleende dienstverlening. Ouders kunnen dus bijvoorbeeld niet middels een schenking de ouderbijdrage bekostigen".

Dan vraag ik me dus toch af hoe dat nu zit...

BerichtGeplaatst: 14 dec 2016, 00:08 
Volwassene

Smaragd schreef:
En niet alles wat je aan een ANBI betaald is aftrekbaar. Het moet dan wel gaan om een gift. Een verplichte ouderbijdrage kun je nooit aftrekken.

Daarom noemen ze het ook een vrijwillige ouderbijdrage...

BerichtGeplaatst: 14 dec 2016, 07:01 
Volwassene

Citaat:
"Er mag geen relatie liggen tussen de sponsor en de verleende dienstverlening. Ouders kunnen dus bijvoorbeeld niet middels een schenking de ouderbijdrage bekostigen
Volgens mij is dit wel een probleem. Dit is namelijk precies de constructie die normaal wordt gebruikt om de kosten te kunnen aftrekken. Als ze die mogelijkheid hebben geblokkeerd wordt het lastig. Ik zou er een mailtje aan wagen, dan weet je zeker hoe het in dit geval zit.

BerichtGeplaatst: 14 dec 2016, 15:49 
Volwassene

MoederJan schreef:
Citaat:
"Er mag geen relatie liggen tussen de sponsor en de verleende dienstverlening. Ouders kunnen dus bijvoorbeeld niet middels een schenking de ouderbijdrage bekostigen
Volgens mij is dit wel een probleem. Dit is namelijk precies de constructie die normaal wordt gebruikt om de kosten te kunnen aftrekken. Als ze die mogelijkheid hebben geblokkeerd wordt het lastig. Ik zou er een mailtje aan wagen, dan weet je zeker hoe het in dit geval zit.

We gaan woensdag bij die school kijken, dan zal ik er eens naar vragen. Wellicht zijn de belastingregels aangescherpt... in dat geval is het nog een idee om te kijken of familie kan sponsoren door een schenking te doen en het verder dan onderling met familie af te handelen. Maar wellicht wordt naaste familie ook gezien als 'relatie tussen de sponsor en verleende dienstverlening'. Goed om even na te vragen.

Eigenlijk is het überhaupt van de zotte dat als je kind aangepast onderwijs nodig heeft omdat het aan de onderkant uitvalt dat dit wel door de overheid wordt bekostigd en wanneer het zelfde gebeurt maar dan aan de bovenkant dan lijkt het ineens een keuze... maar das weer een heel andere discussie :wink:

BerichtGeplaatst: 14 dec 2016, 15:54 
Volwassene

Volgens mij gaat het bij ANBI om een schenking over minimaal drie jaar.
Doen moet je wel heel zeker weten dat de school passend is.
En nog genoeg schooljaren te gaan hebben.

BerichtGeplaatst: 14 dec 2016, 16:06 
Volwassene

Nee, dat klopt niet. Het is wel zo dat wanneer je zo'n gift voor 5 jaar vastlegd via een notaris, je geen drempel meer hebt en je dus het hele bedrag kunt aftrekken. Maar in dit geval zal 5 jaar meestal een te lange periode zijn om te kunnen overzien.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]