Het is nu 21 sep 2018, 09:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 09:35 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 mei 2010, 12:48
Berichten: 2191
Ik zie wel een beetje de vergelijking met een rij-examen.
Bij de ene examinator voel je je beter op je gemak dan bij de andere. Dit zal toch hoe dan ook uitmaken (naast de gebruikelijke zenuwen voor een rij-examen) hoe je op dat moment achter het stuur zal zitten en wellicht (maar hoeft dus niet) de uitslag kunnen beïnvloeden.



_________________
Moeder van 3
x 2004 2 gym
y 2005 groep 8
z 2007 groep 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 09:46 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 643
Maar ook bij een rijexamen zou de invloed van examinator te verwaarlozen moeten zijn. Ik ben direct met je eens dat dit niet altijd het geval is (ik kan mij 1 examinator 25 jaar na dato nog zo voor de geest halen).

Maar een kind op het gemak stellen zou eigenlijk niet gerelateerd hoeven te zijn aan kennis/ervaring met HB? Of is dit juist wel zo?

Voor mijn kinderen zou ik, in het hypothetische geval dat ik een test zou laten afnemen, waarschijnlijk wel kiezen voor iemand met ervaring met slimme kinderen, maar dan vooral vanwege eventuele aanbevelingen.
Zou ik besluiten dat ik mijzelf zou willen laten testen (alweer zuiver hypothetisch ;-) ), dan zou ik er geen moment aan denken om op zoek te gaan naar een gespecialiseerd iemand (maar okay, ik ben ook, al heel lang, geen kind meer).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 09:58 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1752
Annemiek schreef:
Ik zie wel een beetje de vergelijking met een rij-examen.
Bij de ene examinator voel je je beter op je gemak dan bij de andere. Dit zal toch hoe dan ook uitmaken (naast de gebruikelijke zenuwen voor een rij-examen) hoe je op dat moment achter het stuur zal zitten en wellicht (maar hoeft dus niet) de uitslag kunnen beïnvloeden.


Ik denk dat de invloed van de tester op kinderen nog veel groter is. Als je wilt dat mijn jongste laat zien wat hij kan moet je echt wel wat in huis hebben. Anders doet hij net alsof hij knettergek is en er helemaal niets van snapt. Zoveel mensen (ook professionals) trappen daar in en weten niet de juiste snaar te raken.

Bovendien heb je nog de kwestie van oefenen. In hoeverre beinvloed dit de score? En ten slotte is het afnemen van iq-tests een commerciele dienst. Dus tja, er zijn ongetwijfeld hele integere testers die zich niet laten beinvloeden door de klant (die bv echt een hoge score nodig heeft voor een hb-school), maar ik kan me ook voorstellen dat er testers zijn die dat wel doen (bewust of onbewust).



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 10:07 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
Karan schreef:
Ik vind het wel een intrigerende kwestie Sacha: heeft de persoon die de test afneemt invloed op de uiteindelijke uitslag?
In het ideale geval zou dit natuurlijk niet zo mogen zijn, want anders is het bijna onmogelijk een IQ zuiver te bepalen. Ik krijg echter de indruk dat er, ook hier, soms wel wordt aangenomen dat die invloed er is, zie immers de vele aanbevelingen om altijd te kiezen voor een HB-gespecialiseerd tester, om zodoende een "betrouwbare" uitslag te verkrijgen.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat kennis van Hb van belang kan zijn bij de rapportage, de interpretatie van de scores en de aanbevelingen. Maar voor het IQ zou het eigenlijk niet uit mogen maken.

Nou moet ik er bij vermelden dat ik geen enkele ervaring met IQ-testen heb en dus ook geen idee heb van wat de mogelijkheden van een afnemer zijn om een onderpresterend kind tijdens de test uit deze modus te krijgen.


Karan, als het goed is neemt elke onderzoeker de test volgens protocol af.
Maar we weten ook dat sommige kinderen niet goed uit de verf komen als je niet een beetje maatwerk verricht. Dat is een afweging. De onderzoeker moet de aanpak altijd kunnen verantwoorden.
Een voorbeeld is het afnemen van een WISC in 2 dagdelen: dit op voorhand beslissen is niet goed verdedigbaar, maar tijdens de afname hiertoe besluiten kan juist heel goed de beste keuze zijn.

Bij een kind waarbij je al weet dat er onderpresteren speelt, helpt het wel je aanpak erop aan te passen. Dat geldt voor elke onderzoeker, niet perse een HB-professional of een kind met vermeende HB-kenmerken! De realiteit is dat de ene onderzoeker beter is dan de ander, de klik alitijd een rol speelt, maar als het goed is blijft dit effect binnen redelijke grenzen.

Dit is een van de factoren die van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de resultaten, en daarom geldt er een betrouwbaarheidsinterval, en moet je het IQ-cijfer niet zo precies nemen!!

In mijn opvatting zit de belangrijkste meerwaarde van een expert op het vlak van psychodiagnostiek bij begaafdheidskenmerken, is dat er meer kennis is om observaties en scores goed te interpreteren, bij specifieke HB-problematiek zoals onderpresteren bij makkelijke items.

Wat ik erg vind, is dat onderzoekers sterk benadrukken dat een kind 'eigenlijk dudielijk hoogbegaafd is', al zijn de scores lager. Daarmee geef je aan dat de testscores niet zo waardevol zijn.
Dat vind ik niet goed.
Je kunt heel goed verdedigen dat een kind deze prestaties heeft geleverd, en dat dit de scores zijn, en daarbij kun je de observaties gebruiken om eea te interpreteren. Bijv. een kind dat heel weinig durft te zeggen alleen als hij/zij zeker is van het antwoord, een kind dat gespannen raakt bij tijdsdruk. Maar het is ook heel informatief te weten wat een kind aan resultaten behaalt. Dat doet niks af aan begaafdheidskenmerken en wat een kind nodig heeft.
Ik heb soms de indruk dat onderzoekers zelf nog wel eens het bewijs in zeer hoge IQ-scores willen zien om te ondrebouwen dat een kind meer uitdaging nodig heeft. Ik kan dat bij mijn clienten ook heel goed op andere gronden onderbouwen als ik dat van toepassing vind. Ook met een gemiddeld of bovengemiddeld IQ, als ik bijv. zie dat er hoge CIto's zijn gehaald, het kind klaagt over verveling, en bij mij bijv. tekenen van onderpresteren (gemakzuchtig in beantwoording, of ingewikkeld denken bij makkelijke opgaven) vertoont. Maar ik ga dan niet beweren dat het kind eigenlijk hoger had moeten scoren en een schatting doen over het 'werkelijke IQ'. Want het is altijd een prestatie die op dat moment, in die omstandigheden, met die onderzoeker, op die test is geleverd.

Bedenk vooral dat ook hb-gespecialiseerde onderzoekers mensen zijn, en die met de ene client beter uit de voeten kunnen dan de ander. Ik heb ooit ouders gesproken die zeiden dat ik heel goed bij hen paste, maar dat ze voor de testdag de inschatting hadden dat onderzoeker X beter zou passen bij hun kind. Prima toch!

Maar protocollen voor testafname zijn er dus juist om te zorgen dat de persoonlijke invloed van de onderzoeker geminimaliseerd wordt, Het zit hem dus vooral in het afwijken van protocol bij afname, wat ik nooit doe.

Wat ik wel eens doe, is buiten de afname volgens protocol nog wat extra dingen bekijken. Die tellen dan niet mee voor de scores. Maar daarmee toets ik bepaalde vermoedens.

Als een kind een afbreeknorm snel bereikt en ik onderpresteren vermoed, dan pak ik later nog wel eens wat lastigere items om te kijken hoe een kind dat aanpakt. En soms word ik dan bevestigd in mijn vermoedens, en dat verwerk ik dan in mijn rapportage.


Laatst bijgewerkt door Sacha op 15 dec 2016, 10:16, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 10:09 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
Drietje schreef:
Ik denk dat de invloed van de tester op kinderen nog veel groter is. Als je wilt dat mijn jongste laat zien wat hij kan moet je echt wel wat in huis hebben. Anders doet hij net alsof hij knettergek is en er helemaal niets van snapt. Zoveel mensen (ook professionals) trappen daar in en weten niet de juiste snaar te raken.


Maar hier hoef je geen hb-gespecialiseerde onderzoeker voor te hebben, hier is elke onderzoeker die goed overweg kan met verschillende clienten even geschikt om jouw kind te onderzoeken.
Volgens mij is die vaardigheid niet gekoppeld aan al dan niet hb-gespecialiseerd.

Ha, wat Karan dus ook zegt. :-)
Citaat:
Maar een kind op het gemak stellen zou eigenlijk niet gerelateerd hoeven te zijn aan kennis/ervaring met HB? Of is dit juist wel zo?



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 10:14 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
Karan schreef:
Nou moet ik er bij vermelden dat ik geen enkele ervaring met IQ-testen heb en dus ook geen idee heb van wat de mogelijkheden van een afnemer zijn om een onderpresterend kind tijdens de test uit deze modus te krijgen.


Hier kan wel een verschil gemaakt worden door een hb-gespecialiseerde onderzoeker, namelijk dat die signalen van onderpresteren herkent.
Maar hier doen we niet hb-gespecialiseerde onderzoekers tekort als we aannemen dat zij die kennis niet hebben. Zo werkt het natuurlijk niet. Onderzoekers die niet gespecialiseerd in hb zijn, kunnen uiteraard juist ook enorm veel kennis op dit gebied hebben, niet elke onderzoeker wil zich specialiseren.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 10:16 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1752
Nee, dat denk ik ook! Ik heb er soms een onderbuikgevoel bij, maar ik kan dat niet staven. Heb zelf ook te weinig ervaring met laten testen. Ik vind een iq-test overigens best nuttig, maar dan vooral voor de patronen en adviezen, niet voor het exacte cijfer.

Oudste heeft vorige week in een grote groep een iq-test gehad op het VO. Hij had niet geoefend en wist ook niet dat de tijd een rol speelde. Ik zou er zelf ook niet eens aan denken om hem zoiets te laten oefenen (en hij al helemaal niet). Een aantal klasgenootjes had wel geoefend. Geen probleem hoor, zo lang je kinderen niet met elkaar gaat vergelijken levert zo'n test best info op. Maar een betrouwbaar cijfertje kun je er niet aanhangen.



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 11:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1994
Woonplaats: Den Haag
@ Drietje
Citaat:
Ik vind een iq-test overigens best nuttig, maar dan vooral voor de patronen en adviezen, niet voor het exacte cijfer.


Eens.
Helaas is in schoolbeleid dikwijls een harde IQ-grens bepaald voor toelating tot aanpassingen het onderwijs. Heel ouderwets!
En daarmee wordt de waarde van zo'n testuitslag, door het te vertalen naar precieze scores, overschat. Het profiel dat uit het onderzoek naar voren komt is juist zo belangrijk, dat geeft handvatten voor verdere stimulering/begeleiding/ondersteuning.

Er is heel veel vraag naar psychologisch onderzoek om begaafdheid te 'bewijzen', weet ik uit ervaring, maar ik vind dat je als onderzoeker ook een verantwoordelijkheid hebt om zelf te bepalen of het testen wel nodig is. Dat is soms lastig, omdat iemand er natuurlijk belang bij heeft om geld te verdienen.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 11:41 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 643
Dank voor je uitleg Sacha. Dat maakt het iets helderder.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016, 13:46 
Volwassene

Geregistreerd: 25 maart 2013, 11:47
Berichten: 303
Zeker dank voor alle uitleg! Het stelt mij ook ergens gerust.
Gup zal dinsdag de test afnemen. De uitkomst zal bepalend zijn voor directe toelating in een HB klas.



_________________
Nooit te oud om te leren

zoon 01-2010 groep 5
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 16:46 
Volwassene

Geregistreerd: 07 nov 2013, 16:10
Berichten: 69
Even een opmerking...
Wij hebben meegedaan met het normeringsonderzoek voor de SON.
De enige 'uitslag' die we hiervan kregen was 'onder gemiddeld', 'gemiddeld' (68%), of 'bovengemiddeld'.
Dus dan weet je of je kind een iq lager heeft dan 85, tussen 85 en 115 of boven 115.
Ofwel het normeringsonderzoek zegt niks over hb of niet-hb!
Mijn kinderen vonden het vooral erg leuk, we hebben het niet voor de scores gedaan



_________________
p lente 2013 _ groep 3
v winter 2010 _ groep 7
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: WISC V gratis
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 17:35 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1349
Erg jammer dat het vanaf 6 jaar is, anders had ik er graag aan meegewerkt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: