Het is nu 19 sep 2018, 06:20

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bang voor de schommel/glijbaan
BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 13:29 
Volwassene

Graag jullie ervaring, advies:

Zoon 4,5 jr heeft een heel goed ontwikkelde fijne motoriek. Maar bij de groot motorische dingen heeft hij wat moeite. Hij durft ook niet echt. Hij was een vrij late loper, 16/17 mnd (had letterlijk geen haast, heel geduldig) en hij durft nu eigenlijk veel fysieke dingen niet te doen. Hij wil niet schommelen, niet proberen te fietsen op een driewieler en van een glijbaan durft hij ook niet, alleen van een baby-glijbaantje wel. In de speeltuin is hij toch graag, maar hij kijkt voornamelijk naar andere kinderen.

Loopfiets ging/gaat wel goed! En voor zijn 4e verjaardag heeft hij een step gekregen en daar zoeft hij op weg! Dat vindt hij ook erg leuk. Dus daar zijn we erg blij mee en proberen we als voorbeeld te gebruiken, want dat vond hij de eerste dag ook eng.

Ik begrijp niet goed waarom hij zo bang is om fysieke dingen te proberen. Hij heeft een extreem hoge pijngrens, dus bang om zich zeer te doen, lijkt onwaarschijnlijk.

Als baby vond hij een schommel geweldig, maar dat is dus 180 graden gedraaid.

Natuurlijk moedigen we hem steeds aan om het toch te proberen, maar ik wil ook niet te "pushy" zijn en hem absoluut niet dwingen. (Voor zover dat zou kunnen) Maar het zou wel leuk zijn als hij ook mee kon doen in de speeltuin.

Herkenbaar en/of tips iemand?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: bang voor de schommel/glijbaan
BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 13:37 
Volwassene

Net als je vraag in het andere topic herken ik dit van oudste. Hij heeft van jongs af aan motorische activiteiten voorzichtig aan gedaan. Hij rolde op een normale leeftijd om en heeft vervolgens een half jaar gewacht voordat hij het nog een keer deed. Ik denk dat hij geschrokken is. Het doorhebben dat je kunt vallen speelde bij hem mee. Bij hem hielp het door hem veel uit te leggen en hem uit te dagen steeds kleine stapjes te doen. Dus een glijbaan opzoeken die net wat groter is dan de babyglijbaan of hem er halverwege opzetten (niet helemaal naar boven laten klimmen). Een enkele keer hebben we hem ook overvallen en hem overrompeld omdat duidelijk was dat hij het wel durfde als hij het een keer had gedaan. (Inmiddels sport oudste een keer of 4 in de week en is hij er aardig goed in).

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 13:40 
Volwassene

Sorry, niet herkenbaar. Ik heb een stelletje daredevils. Ander moeders gaven altijd commentaar op mijn oudste dochter omdat die altijd als klimaap door de speeltuin ging. Doodeng maar ik wist dat ze het kon en liet haar dus gewoon gaan.
Mijn broertje vond dit soort dingen wel altijd eng. Mijn moeder kwam er achter dat hij dingen pas wilde doen als hij zeker wist dat hij het kon. Ze is menig glijbaan een keertje met hem afgeweest. 1 keer met mama en dan kon hij het daarna zelf. Misschien een optie?

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 13:53 
­

Ik heb ook 2 voorzichtige kinderen. Dat had vooral met hoogtes en klimmen te maken. Ik hielp gewoon of ging mee. Door het doen kwamen ze er langzaam doorheen.
Schommel en glijbaan klinkt als probleem met controle ?!?
Je hebt niet zo veel invloed op de beweging en op de glijbaan moet je ook maar afwachten hoe je naar beneden gaat. Misschien iets met evenwicht?!
Zou het zoiets kunnen zijn?
Misschien met hem praten over hoe hij die dingen kan beïnvloeden.
Samen schommelen en glijden is ook erg leuk :)
Kinderen geven je een heerlijk excuus om dat soort dingen weer te doen!

Gr a3n

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 14:02 
Volwassene

Heel herkenbaar, onze zoon durft pas iets als hij er 100% controle over heeft.
Zo ook met klimmen in een klimrek, want je zou er maar uit kunnen vallen net als een hoge glijbaan. (angst speelt hier een grote rol)
Fietsen vond hij doodeng, terwijl hij prima uit de voeten kon met de loopfiets en de step.
Hij reed de eerste keer zo weg op de fiets, maar omdat hij nog niet goed kon remmen heeft hij de fiets een half jaar laten staan.
Uiteindelijk op de camping, waar alle kinderen aan het fietsen waren, heeft hij met hulp van de "buurman" en zijn zoontje J zo ver gekregen dat hij ging fietsen.
Het belemmert hem met veel dingen (zwemmen, klimmen, schaatsen etc), waardoor wij nu meer "pushen" en hem vertrouwen geven dat het allemaal goed komt mits hij oefent.
En als het hem dan lukt dan krijgt hij een flink applaus van ons en een dikke knuffel. (tegenwoordig mag dat van hem alleen nog maar als we thuis zijn, anders schaamt hij zich :mrgreen: )

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]