Het is nu 09 aug 2020, 10:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 'De sterke rekenaar zit dikwijls op de gang'
BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 09:35 
Volwassene

https://www.scienceguide.nl/2020/03/de- ... p-de-gang/

Helaas een herkenbaar verhaal...

Aan het eind van het artikel, onder het kopje "Het kan beter", staan positieve ervaringen van de auteurs om het anders te doen. Misschien dat iemand hier wat aan heeft.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 'De sterke rekenaar zit dikwijls op de gang'
BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 10:52 
Volwassene

Binnen school is dat bij ons ook lastig.. Maar gelukkig is er voor de echte uitschieters een externe plusklas. Daar zien ze kinderen echt op niveau..

Maar binnen school zijn ze inmiddels ook begonnen met plusklassen voor de kinderen die er tussenin vallen. Mijn oudste zoon heeft daar vorig jaar ook net even wat extra's door gehad. (vermoeden niet HB, wel atheneum 1 nu). De jongste gaat naar die externe plusklas. Dat scheelt juf ook wel werk. Ik denk dat het zonder die klas ook echt anders was gelopen op zijn eigen school.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 18:58 
Volwassene

Citaat:
’Kinderen lopen soms vast met Rekentijgers [verrijkingsmateriaal], maar ik heb geen tijd om ze direct te helpen, ik doe dat later in de week.’ Deze reactie is tekenend voor hoe er meer algemeen met verrijkingsmateriaal wordt omgegaan. Als het verrijkingsmateriaal al wordt besproken, gebeurt het op een apart moment of in de plusklas.

Citaat uit het artikel.
Ik heb een ander citaat, mondeling gekregen van de basisschool, nu al langer geleden inmiddels.

Citaat:
Ik weet niet hoe die kinderen de sommen oplossen, ik kan het niet....nakijken gaat via antwoorden boekje (ook door de kinderen zelf trouwens)

Het is niet eens alleen geen tijd voor ondersteuning hebben , het is ook niet de capaciteit hebben...de kennis dus.

Mijn zoon is daar doorheen gekomen, die kwam er ook zonder ondersteuning uit.....maar dat is dan weer een uitzondering onder deze groep.

Overigens werkten de kinderen uit deze plus groep uiteraard ook samen, oftewel ze hielpen elkaar er doorheen waar nodig.

Laatst bijgewerkt door reinier op 11 maart 2020, 20:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 19:36 
Volwassene

Bij ons op school wordt door de juffen expliciet gezegd dat kinderen verrijkingswerk volledig zelfstandig moeten kunnen maken. Zodra je kind hulp vraagt is de conclusie dat het te moeilijk is. Ook wordt er niet gecompact. Ons kind moet eerst 2 rekenboeken doorploegen om bij het plusboek te komen. Op die manier wordt dus alleen de snelle rekenaar geholpen. Als je kind niet zo snel rekent, blijft het dus steken in een berg rekensommen van een te laag niveau. Heel jammer.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 22:58 
Volwassene

Er is een enorm verschil tussen materiaal als rekentijgers en regulier materiaal. Het is echt een heel andere manier van denken. Je hoeft voor rekentijgers niet eens zo snel of goed te kunnen rekenen, je moet creatief kunnen denken over hoe je een oplossing bedenkt. Ik vind de opdrachten zelf behoorlijk pittig en begrijp heel goed dat een leerkracht daar zelf ook niet uit komt. Het materiaal voor de leerkracht biedt daarvoor wel veel ondersteuning begrijp ik, zodat zij weten welke tips ze kunnen geven om de kinderen op weg te helpen, en als het echt niet lukt, zoeken ze samen de oplossing en proberen ze te begrijpen hoe dat dan werkt. Dat vind ik ook wel mooi eraan, dat de kinderen ook zien dat het helemaal niet perse evident is dat de leerkracht het allemaal al weet, en dat je elkaar echt nodig kan hebben om eruit te komen. Hier doen ze instructie en nakijken van dit soort werk op 1 moment in de week. Het is dan wel niet direct, maar er wordt wel aandacht aan besteed en dat is al heel wat. Op de andere momenten kunnen de kinderen ook bij elkaar terecht.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 11:06 
Volwassene

Als het reguliere werk niet gecompact wordt, moet je een snelle rekenaar zijn om tijd over te houden voor de rekentijger.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 23:03 
Volwassene

ja, daarom wordt hier eerst gecompact. In de klas waar mijn oudste nu zit, is het zelfs zo dat ze al het werk van de dag zelfstandig in de dag mogen inplannen (reguliere school, geen montessori ofzo), waardoor ze flinke brokken tijd kunnen overhouden voor rekentijgers en levelwerk. Veel beter dan de vijf minuutjes hier, tien minuutjes daar, die je met compacten per vak overhoudt.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]