Het is nu 15 jul 2019, 22:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rakit-2 minder geschikt bij verwachte hoge intelligentie?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 13:35 
Volwassene

Zoals ik op dit forum en elders al vaker aangaf, is de Rakit-2 volgens de uitgever vooral bedoeld voor lagere intelligentieniveaus.

Nu heeft HB-deskundige Geke Maes een artikel op Linkedin geplaatst, waarin zij weergeeft wat er op een presentatie van een van de Rakit-2 ontwikkelaars zou zijn gezegd over IQ-niveaus boven 130 behaald met de Rakit-2. Het is via-via-via, dus daar moeten we ons wel bewust van zijn, maar wat er staat, geeft wel te denken.

https://www.linkedin.com/pulse/ik-kom-u ... geke-maes/

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Rakit-2 minder geschikt bij verwachte hoge intelligentie?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 15:02 
Volwassene

Helder en het strookt met mijn boerenverstand dat een test die ontworpen is voor de lagere IQ scores moeilijker kan differentiëren in de hoogst scorende procenten.

Ik weet dat er een school bij mij in de regio is die de Rakit-2 niet accepteert als toegang tot hb-onderwijs. Het was onduidelijk of dat onderbuikgevoel of niet was.

Zelf heb ik mijn kinderen nooit willen laten testen met de Rakit-2, ondanks dat het me werd aangeraden. (Niet door een professional) Mijn boerenverstand werkt blijkbaar prima.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 16:45 
Volwassene

Blijft lastig. Ik snap dat de differentiatie tussen 130 en 145+ niet zo goed mogelijk is. Maar ik vraag me af of het bij andere testen wel in een grotere steekproef van hb kinderen getest is. Of dat hier nog steeds extrapolatie is.
In de reacties staat een respons van de makers en die geeft aan dat het plafond niveau vooral bij hogere leeftijd een probleem kan zijn. Dus (mijn woorden) daarvoor kunnen de extra moeilijke vragen nog bestaan uit vragen voor de hogere leeftijden en is er dus toch nog een soort differentiatie.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 17:19 
Volwassene

24seven, de respons van de makers kwamen op mij over als spreken voor eigen parochie.

Ik kan het mis hebben hoor! In mijn indirecte omgeving heb ik alleen iets te veel kinderen gezien die met de WPPSI bijvoorbeeld 115 scoorden en met de Rakit-2 op 145+ uitkwamen. Het zijn er teveel om over toevalligheid te spreken en wat tekenend is is dat ze allen op de WPPSI niet hoogbegaafd scoorden. Wel bovengemiddeld, maar verre van 130.

Daarnaast heb ik in mijn vriendenkring twee psychologen zitten die niet de Rakit-2 gebruiken als er een vermoeden van hoogbegaafdheid is. Wel zetten ze deze test in bij niet-Nederlandse kinderen en bij vermoedens van een licht verstandelijke beperking.

In mijn omgeving zitten vrij veel hb'ers en ik ken er maar twee die met de WISC 145+ scoorden. Maar goed, dit is dus alleen eigen omgeving en mijn eigen boerenverstand.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 17:32 
Volwassene

Vertrouw je dan de 145+ uitslag niet, of überhaupt de hb score?
Een groot verschil in de oude WISC iii (met de 5 heb ik geen ervaring) en de Rakit2 is dat vooral op de talige elementen bij de WISC iii maar een antwoord goed is (en je dan ook alle elementen benoemd moet hebben) terwijl bij de Rakit2 creatieve (maar we realistische) antwoorden ook beloond worden. Voor een bepaald type kind zal dit verschil uitmaken, voor andere minder.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 17:42 
Volwassene

Goede vraag 24seven.

Vertrouw ik de uitslag niet? Ik weet het niet. Ik kan alleen varen op wat ik zie en wat mijn perceptie is van het gedrag van de ouders.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 18:12 
Volwassene

Ik vind het lastig te beoordelen. Mijn jongste is ook met de Rakit2 getest. Ze heeft taal-spraak problemen en school verwachte eigenlijk ook wel een lage score op het talige vlak. Ze presenteerde door leerproblemen slecht op school. Tegen vele verwachtingen in (behalve mijn moedergevoel) heeft ze toch een score op hb niveau gehaald. Dit had ze met de WISC (nu) niet kunnen halen door haar belemmeringen op actieve taal. Ze is heel gevoelig en voor haar presteren erg afhankelijk van de interactie met de tester.
Mijn zoon is een ander geval bij hem verwacht ik ongeacht de tester en ongeacht de test altijd een hb score. Hij is veel evenwichtiger.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 18:34 
Volwassene

Ook hier wordt gesproken van plafondeffect bij Rakit (door iemand die normeringsonderzoek Rakit in België heeft uitgevoerd)
https://www.pearsonacademy.nl/wp-conten ... rakit2.pdf

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 18:38 
Volwassene

Ook interessant: reactie van uitgever RAKIT op artikel waarmee dit topis is begonnen.

Beste mevrouw Maes,

Wij, als uitgever van de RAKIT, zouden hier graag een extra nuance willen aanbrengen.

Scores van twee standaarddeviaties boven het gemiddelde en hoger komen slechts in 2% van de populatie voor. Bij testontwikkeling en het creëren van nomen betekent dat dat er weinig kinderen in de steekproef zullen zitten die in deze range scoren en dat de schattingen van de normen daar ook gedaan worden op basis van statistische voorspellingen. Dit is het geval bij alle intelligentietests en normeringsonderzoeken!
Daarbij komt dat veel tests een behoorlijk leeftijdsbereik hebben, maar dat je ook wilt voorkomen dat kinderen overbelast worden met veel makkelijke of moeilijke items. Al wordt dit zoveel mogelijk voorkomen door het gebruik van instap- en afbreekregels. Het kan zijn dat er mogelijk bodem- of plafondeffecten ontstaan, waarbij bepaalde ruwe scores in de laagste of hoogste leeftijdsgroepen niet meer tot de minimale of maximale standaardscores leiden. Dit geldt echter alleen voor respondenten die in de uiterste bereiken van de schaal scoren. Ook dit geldt voor alle intelligentietests en dus niet specifiek voor de RAKIT-2. Wel is er bij de ontwikkeling van de RAKIT-2 gefocust op makkelijkere items en uitbreiding van de geschiktheid voor de lagere IQ's. Hierdoor is de RAKIT-2 bij uitstek geschikt voor het testen van kinderen met IQ's onder het gemiddelde (in de extreem lage scorerange). Voor kinderen aan de bovenzijde van het leeftijdsbereik van de RAKIT-2 (vanaf 11 jaar) bij wie een vermoeden bestaat van hoogbegaafdheid is het aanbevolen de WISC-V-NL in te zetten. Aangezien deze leeftijdsgroep bij de WISC-V-NL in het midden van de leeftijdsrange valt en er voor hen dus meer moeilijke items beschikbaar zijn. Hierdoor is er met de WISC-V-NL een betere differentiatie in de hogere IQ's mogelijk bij deze leeftijdsgroep.
[[/i]

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 19:17 
Volwassene

Is het trouwens bij een plafondscore niet zo dat je juist niet meer de hoogste score kan halen vanaf een bepaalde leeftijd. Ik heb in een document van de SON (voor de jongste kinderen) een keer gelezen dat er vanaf een bepaalde leeftijd nog maar max 120 gehaald kon worden terwijl de max voor jongere leeftijden tot 150 ging.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 20:05 
Volwassene

In een presentatie van de uitgever over de verschillen en overeenkomsten WISC-V en RAKIT-2: https://www.pearsonacademy.nl/wp-conten ... rakit2.pdf

staat ook een slide over wanneer welke test het meest geschikt is. Daarbij staat oa de vraag (geen antwoord in de presentatie in tekst) naar of er sprake is van hoogbegaafdheid. Daaruit leid ik af dat een van beide tests dan meer geschikt is. En dan denk ik wel dat dat niet de Rakit-2 is... Dus dat zegt genoeg.

.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 20:14 
Volwassene

Daar staat wel specifiek is deze 11-jarige hoogbegaafd? Dus het is de combi tussen dicht tegen leeftijdgrens aanzitten en hb.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 21:06 
Volwassene

Ik betwist trouwens niet jullie gevoel dat Rakit2 misschien meer 145+ scores geeft dan jullie op basis van statistiek zouden verwachten. Ik zeg alleen dat het melden van een plafondscore bij oudere hb kinderen eerder het tegenovergestelde betekend. Dat je niet meer hun volledige potentieel kan meten en dat in dat geval een andere test beter is.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 21:38 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Goede vraag 24seven.

Vertrouw ik de uitslag niet? Ik weet het niet. Ik kan alleen varen op wat ik zie en wat mijn perceptie is van het gedrag van de ouders.

Wat heeft het gedrag van ouders hier mee te maken?

Voor mij was het cijfertje wat er uit kwam sowieso niet zo belangrijk. Wat er verder in het verslag stond zegt mij veel meer. Het verschil tussen HB en uberHB puur op basis van een test die niet hoger dan 145 kan meten heb ik altijd wat dubieus gevonden. Ik kan me er wel iets bij voor stellen als je net als in Amerika testen hebt die wel ruim boven de 145 kunnen meten. Maatvoer hier vind ik het vrij arbitrair.

Anne72

BerichtGeplaatst: 11 mei 2019, 16:21 
Volwassene

Het is natuurlijk niet vreemd (vind ik) dat je bij oudere kinderen met het vermoeden van hoogbegaafdheid eerder tegen het plafondeffect aanloopt omdat het leeftijdsbereik van de Radkit 2 lager ligt. Vrij vertaald er zitten uitendenlijk minder moeilijke vragen in. Het is dan ook logisch dat testers bij de keuze welke test ga ik gebruiken bij het vermoeden hoogbegaafdheid, met de leeftijd en het plafondeffect rekening houden. Dat is naar mijn mening niet hetzelfde als dat de Radkit-2 minder geschikt zou zijn bij een hogere intelligentie. Het plafondeffect pakt bovendien niet alleen "voordelig" uit, ik bedoel daarmee dat je dus een hogere score haalt, je kan door één vraag fout te beantwoorden (mede afhannkenlijk van de afbreekregels zijn) tegen het einde van de test, ook juist een lagere score halen, want de vragen zijn daarna op, er valt niet meer te testen of het kind meer aan kan. De totaalscore is dan misschien lager dan het kind zou kunnen laten zien. Een tester moet gewoon kritisch blijven in wat ze doen en en waarom ze het doen. Ik kwam een tester tegen (op internet) die de grens bij 8 jaar legde om met de Radkit 2 te testen als zij vermoeden dat het kind hoogbegaafd was. Als de test tot 12 jaar gaat, lijkt mij om een grens van 11 jaar aan te houden zoals de uitgever aanbeveelt een te smalle marge. Maar ik denk dat er altijd goede redenen kunnen zijn om toch voor de Radkit 2 te kiezen. Het gaat erom dat de
professional verantwoorde afwegingen maakt. De nieuwe WISC V dan automatisch voordelen omdat het leeftijdsbereik groter is, en het intelligentiebereik hoger en dat er daardoor meer moeilijke vragen in zittten. Maar bij oudere kinderen/jongeren die vermoedenlijk hoogbegaafd zijn zal het plafondeffect er nog steeds zijn en nog steeds zal op de uiterste punten van de test het minder betrouwbaar zijn omdat de populatie klein is. De leeftijd waarop je de test afneemt, zoals de uitgever van de Radkit 2 ook aangeeft, is bij het vermoeden van hoogbegaafdheidbelangrijk dus belangrijk. De waarheid is dat er in Nederland geen geschikte testen voor hoogbegaafden zijn.

Meer nuacering:

https://www.edu-en-ik.nl/publicaties/in ... lijk-over/

BerichtGeplaatst: 11 mei 2019, 23:07 
Volwassene

Opvallend is dat Geke Maes, die het opinie stuk schreef, samen met anderen, ook meer onderzoek gaat doen naar de afname van de WISC- V bij hoogbegaafden kinderen. Ze heeft haar oproep voor meer onderzoek (analyse) in januari 2019 gedaan.

https://www.apollopraktijk.nl/Verwijzers.htm

Oproep: WISC-V profielen gezocht bij HB-populatie

Collega’s die met de populatie hoogbegaafden (HB) werken, merken dat deze kinderen op de WISC-V vaak ineens heel anders scoren dan op eerdere tests. Ook de Technische handleiding van de WISC-V vermeldt bij deze populatie (N=27) een verschil met eerdere metingen van gemiddeld ruim 16 TIQ-punten. Collega’s in het HB-veld hebben de indruk dat de WISC-V deze kinderen onderschat. Is de WISC-V nog wel een geschikt instrument voor deze doelgroep? En wat valt op binnen de intelligentieprofielen? Reden voor een nadere analyse. Werkt u met deze populatie en bent u bereid om geanonimiseerde profielen beschikbaar te stellen, lees dan de oproep voor meer informatie.

Tel daarbij op dat de WISC-V nog geen COTAN beoordeling heeft, dat destijds bij de beoordeling van de WISC- III de normering aangepast moest worden, is het naar mijn mening helemaal niet zeker dat de WISC-V betrouwbaarder is voor (vermoedenlijk) hoogbegaafden kinderen in Nederland dan de Rakit 2. (In de VS is dus al extra handleiding voor die groep)

In dat licht gezien begrijp ik de sterke stellingname niet.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2019, 23:36 
Volwassene

Aansluitend op dit topic het volgende artikel:

https://praktijkextralent.nl/hoe-gaan-w ... onderzoek/

Zoals je kan lezen schijnt er dus een test voor hoogbegaafden kinderen in ontwikkeling te zijn, voor mij volkomen nieuw.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2019, 08:00 
Volwassene

Ik ben bovenstaande link nog een stapje verder naar de White paper gevolgd (https://scaliq.com/wp-content/uploads/2019/04/Whitepaper-KIQT_26-04-2019.pdf). Die nieuwe IQ test klinkt goed. Ik denk dat mijn jongste (omdat de nadruk daar veel minder op taal ligt) het ook goed op zou kunnen doen.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]