Het is nu 20 apr 2019, 08:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: WPPS-III in 2015 (5 jaar), welke test nu (8,5 jaar)
BerichtGeplaatst: 30 jan 2019, 01:18 
Volwassene

Mijn zoon heeft in 2015 een IQ test gedaan als onderdeel van een psychologisch onderzoek. Hij was toen net 5.Het IQ onderzoek dat destijds is afgenomen is WPPSI-III-NL (verkorte versie). Hieruit kwam:
TIQ=141
PIQ=137
VIQ=144

Hij zit nog op regulier onderwijs maar dat is steeds minder goed te handhaven.
Voor inschrijving op een Da Vinci school heb ik een test nodig die minder dan 2 jaar oud is.

Welke test zou het beste zijn bij deze leeftijd?

Bedankt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: WPPS-III in 2015 (5 jaar), welke test nu (8,5 jaar)
BerichtGeplaatst: 30 jan 2019, 15:41 
Volwassene

Volgens mij kom je dan uit op de WISC V. Die loopt van 6:0 tot 16:11. Maar er zullen vast ook nog wel andere tests zijn.

EDIT: zie net dat die test best recent is. Dus hoe goed die is valt voor mij niet in te schatten.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 19:39 
Volwassene

Het bureau dat ik gecontacteerd heb raadt WISC III aan, omdat WISC IV nog niet gevalideerd is.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 09:06 
Volwassene

Radio_Caroline schreef:
Het bureau dat ik gecontacteerd heb raadt WISC III aan, omdat WISC IV nog niet gevalideerd is.

WISC III wordt hier op het forum ook vaak genoemd. Zal wel niet voor niets zijn. Denk als je de zoekfunctie gebruikt je nog veel meer info kan vinden.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 09:39 
Volwassene

De wisc V is wel gevalideerd, wat nog ontbreekt is de beoordeling van de Cotan. Ik zou dat niet als reden zijn om de Wisc III te verkiezen boven de V. Ik denk dat ik dan eerder voor de al wel beoordeelde Rakit-2 zou gaan.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 12:44 
Volwassene

Het lijkt mij vooral dat de onderzoeker zelf een keuze moet maken uit geschikte instrumenten. Wel zou ik idd inlezen op de verschillende tests. Lees ook eens wat Yaron Kaldenbach/Apollo Praktijk schrijft. Hij heeft een visie op het gebruik van WISC-III-NL tot de Cotan beoordeling van de WISC-V-NL ook weergegeven in een van zijn stukken.

De Rakit-2 is vooral opgezet om de lagere intelligentieniveaus goed in beeld te brengen, lijkt me niet de meest logische keuze als je een hoge intelligentie verwacht.

ik zou in ieder geval bij de onderzoeker navragen waarom diegene voor die betreffende test kiest om te gebruiken bij jouw kind.

En: overschat de IQ-score/scores niet... Pas geleden stond in het psychologenvakblad De Psycholoog weer hoe beperkt betrouwbaar IQ-scores zijn. Kijk vooral naar de betrouwbaarheidsintervallen en niet het precieze getal. Het exacte IQ getal zegt nog niet zoveel over wat jouw kind nodig heeft Ik zou vooral inzetten op een onderzoeker die in de verslaglegging ruime aandacht schenkt aan de observaties tijdens de testafname, en ook verklaart hoe die een rol spelen bij de testprestaties, en dit vertaalt naar behoeftes van jouw kind in het licht van de vraagstelling van het onderzoek... Succes.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 13:48 
Volwassene

Ik zou het ook aan de onderzoeker overlaten.

De Rakit-2 zou mijn keuze niet zijn en ook niet van degenen die ik ken die zich hebben verdiept in hb in combinatie met IQ-testen. Bij een laag verwachte intelligentie zou ik wel de Rakit kiezen, maar niet als je een hoge intelligentie verwacht.

Er zijn hb-scholen die de Rakit niet accepteren als test en dat is niets voor niets.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]