Het is nu 10 dec 2018, 18:34

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SON- WISC- of RAKIT-IQ? Nav blog Sacha
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 18:04 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
In dit geval zegt het IQ gemeten met de SON alleen maar iets over de performale capaciteiten. Klopt dat?

Juist.

En juist de verbale capaciteiten vertonen bij hogere schooliniveaus een sterker verband met schoolprestaties/schoolniveau. Anders gezegd: met een gemiddeld performaal IQ en bovengemiddeld verbaal IQ is mijn verwachting dat je het makkelijker redt op een havo of vwo, dan andersom. (bovengemiddeld performaal IQ en gemiddeld verbaal iQ).

Bedankt voor de bevestiging. Mijn oudste is hb en mijn jongste heeft een taalontwikkelingsstoornis. Op logopedische tests scoort ze ondergemiddeld (op taal dus). Binnenkort gaat ze onderzocht worden met de SON. Ik verwacht daar wel een begaafde score. Voor haar is de WISC of de Rakit waarschijnlijk minder geschikt (al geeft dat misschien ook wel weer andere inzichten).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 19:00 
Volwassene

Even om jullie (wellicht) nog iets meer te verwarren :wink: .

Mijn zoon is jaren geleden getest met de SON R (hij was toen net een paar weken 5 jaar oud). De psycholoog die de test afnam, heeft hem 3x terug laten komen. Ze zag zoon als een super gevoelig mannetje en dat soort kinderen is erg lastig om te testen. Zij beweerde destijds echter dat het SON iq het meest betrouwbare iq is.

En nu het grappige (vind ik dan):
Een jaar of 5 later is hij wederom getest (ivm het vermoeden van dyslexie). Die is afgenomen door een orthopedagoog. Het betrof de WISC. De uitslag week 1 puntje af van het SON iq...

BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 08:44 
Volwassene

Citaat:
Zij beweerde destijds echter dat het SON iq het meest betrouwbare iq is.

Destijds waren de Rakit en WPPSI minder goed. Daarom werden kleuters in een periode vooral met de SON getest, bij gebrek aan betere kleuter- intelligentietests.

En dat het 1 puntje overeenkomt na 5 jaar zegt weinig. Het is de situatie van 1 persoon, dat zegt weinig over echte verschillen en overeenkomsten tussen tests. De uitzondering die de regel bevestigt.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 08:05 
Volwassene

Dit las ik op een Facebook account van een praktijk:

Op de 'dag van de intelligentie' van Pearson werd, nogmaals, duidelijk aangegeven dat de Rakit 2 een prima intelligentietest is maar met grote terughoudendheid gebruikt moet worden bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen.
De test zou te weinig moeilijke opgaven hebben en bij scores boven de 120 minder betrouwbaar zijn.

Nu is mijn zoon in het verleden ook met twee andere testen HB getest, maar ik vind dit toch wel een impact hebben.
Dat betekent dat de waarde van zo’n test boven de 120 discutabel is, en dat heeft impact mbt aannamebeleid bij HB scholen.
In ieder geval wel bij de toelating van een HB VO hier in de buurt, die erg anti rakit-2 is en daar nu in gesteund wordt.
Dat betekent voor veel kinderen dat ze opnieuw getest moeten worden, en dat is voor sommige financieel niet haalbaar.
Ik vind dit toch wel zorgwekkend .

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 08:56 
Volwassene

De Rakit-2 is een test die juist voor de lagere IQ's bedoeld was en op die manier ook in de markt is gezet.

Het is de verantwoordelijkheid van de psycholoog/orthopedagoog om de juiste test te kiezen, passend bij client en vraagstelling.

Helaas blijkt dat praktijken er verschillende visies en verschillende kennis mbt psychometrie op na houden.
Maar al te vaak wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen een TIQ van bijvoorbeeld 131 en 145, terwijl in die range de IQ's ook onbetrouwbaarder worden gemeten. (net als de Citotoetsen meet een IQ-test nauwkeurigst rond het gemiddelde).

Verder moeten we echt in de praktijk af van die IQ-boven-130-regel als het gaat om hoogbegaafdheid. Dat is hartstikke oud en niet in lijn met de huidige wetenschappelijke inzichten. Dan zou het probleem waar het nu over gaat (boven 120 meet Rakit-2 minder betrouwbaar) ook minder een issue zijn.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 09:28 
Volwassene

Ocicat schreef:

De test zou te weinig moeilijke opgaven hebben en bij scores boven de 120 minder betrouwbaar zijn.

Lekker statement..... want een kind wat boven de 120 scoort met deze test, zegt toch ook al wat. Betrouwbaar gezegd kan worden dat hij/zij minimaal 20 iq punten afwijkt van het gemiddelde. En dat er mogelijk aanpassingen nodig zijn om passend onderwijs aan dit kind te geven.

Dit statement lijkt dat niet mee te nemen en dat vind ik een gemiste kans.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 12:36 
Volwassene

Het kan mijn boerenverstand zijn, maar hoe komt het dat de Rakit tot 120 wel betrouwbaar meet als er te weinig moeilijke opgaven zijn?

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf mijn kind nooit met de Rakit zou laten testen als ik begaafdheid vermoed. Wel als ik een zwakke intelligentie vermoed, maar dat is een ander verhaal. Ik snap wel dat scholen terughoudend zijn wat betreft hoge IQ-scores met een Rakit-test. Hoeveel waarde heeft een test als er 145+ wordt gescoord als het een test is die is ontworpen om lagere IQ's in kaart te brengen?

Ik weet het niet. Omdat ik het dus niet weet, zou ik mijn kind niet laten testen met de Rakit.

Even een vraag over andere testen:
Wat meet de Son nou precies? Laatst hoorde ik een verhaal over een jongen die gemiddeld (105) scoorde op de Son, maar met de WISC III een begaafde score (hoger dan 130) haalde. Moeders vroeg aan mij wat ik hier nou van vond. En ik, zei de gek, ik weet het niet. Moet die moeder de Son in het achterhoofd houden of is het een niet-passende test geweest voor dit jongetje? (destijds net zes) Iemand een goed antwoord?

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 12:59 
Volwassene

Mamv2 schreef:
Ocicat schreef:

Lekker statement..... want een kind wat boven de 120 scoort met deze test, zegt toch ook al wat. Betrouwbaar gezegd kan worden dat hij/zij minimaal 20 iq punten afwijkt van het gemiddelde. En dat er mogelijk aanpassingen nodig zijn om passend onderwijs aan dit kind te geven.

Dit statement lijkt dat niet mee te nemen en dat vind ik een gemiste kans.

Hmm... het is te vergelijken met een kind dat een CITO-toets maakt van bijvoorbeeld eind groep 4. Rekenen bijvoorbeeld. Maakt een kind aan het eind van groep 4 die toets foutloos, of bijna foutloos, dan scoort het heel hoog, en dan staat er bijvoorbeeld een (.... ben de naam even vergeten)score van E7. Dit kind heeft dan de toets even goed gemaakt als een gemiddeld kind van eind groep 7. Dat betekent echter niet dat het kind ook op het niveau van eind groep 7 rekent. De sommen van eind groep 7 zijn niet getoetst, dus daarover kun je niets zeggen.

Om te weten op welk niveau dit kind precies rekent, zul je dus een test af moeten nemen van een hogere groep. Dan worden er moeilijker sommen gevraagd en kun je nauwkeuriger kijken. Nu weet je alleen dat het kind klaar is met de stof van groep 4. Maar je kunt nog geen stof aanbieden op het juiste niveau, want je weet niet wat het juiste niveau is.

Als je met de RAKIT een IQ scoort van meer dan 120, weet je inderdaad dat het kind slim is, een heel stuk slimmer dan gemiddeld. Maar niet meer dan dat. Om nog meer te weten, nog beter te kunnen afstemmen, zul je een test moeten afnemen waarbij het kind ook op een gegeven moment vastloopt, waarvan opgaven te moeilijk worden. Want dan weet je waar het kind precies staat.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 13:07 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf mijn kind nooit met de Rakit zou laten testen als ik begaafdheid vermoed. Wel als ik een zwakke intelligentie vermoed, maar dat is een ander verhaal. Ik snap wel dat scholen terughoudend zijn wat betreft hoge IQ-scores met een Rakit-test. Hoeveel waarde heeft een test als er 145+ wordt gescoord als het een test is die is ontworpen om lagere IQ's in kaart te brengen?

Dat vind ik dan weer bijzonder. Zowel de WISC-III als de RAKIT-2 zijn gestandaardiseerde en genormeerde tests, goedgekeurd door COTAN (een commissie die gaat over de goedkeuring van psychologische tests). Dat betekent dat beide intelligentietests, mits volgens vaste procedures en in optimale omstandigheden afgenomen, een betrouwbare indicatie geven van het intelligentieprofiel. Waarom zou de WISC-III dan zgn. 'betrouwbaarder' zijn en 'meer waarde hebben' dan de RAKIT-2? Sterker nog, de WISC-III wordt sterk bekritiseerd, omdat deze vooral gekristalliseerde intelligentie en dus cultuurspecifieke kennis meet. Zowel de nieuwe WISC-V als de RAKIT-2 zijn onderbouwd vanuit het CHC-model (als hierboven aangegeven door Sacha) en meten zowel vloeiende intelligentie als gekristalliseerde intelligentie. Persoonlijk lijkt mij dat dan weer betrouwbaarder. Maar goed, zoals hierboven aangegeven is, zijn zowel de WISC-III als de RAKIT-2 gestandaardiseerde en genormeerde tests, goedgekeurd door COTAN (zonder hier een beperking aan het gemeten IQ (HB of niet) te geven). Beide zouden - op basis van objectieve informatie - aldus gelijkwaardig gesteld moeten worden door hb-scholen.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 13:31 
Volwassene

Pearson, die ook de uitgever van de Wisc-V , schijnt nu dus aan te geven dat de Rakit-2 minder geschikt is voor de IQ metingen boven de 120 omdat de vraagstellingen in verhouding te makkelijk zijn boven die range.
Voor laagbegaafdheid tot bovengemiddelde scores functioneert deze test dan ook zeer goed.
Scholen die er voor kiezen om vooral aan een harde >130 lijn vast te houden, zouden door deze uitspraak nog rigidere keuzes kunnen maken.
Helaas gebeurt dat al, ondanks dat de rakit-2 door de Cotan goedgekeurd is.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 15:13 
Volwassene

bericht verwijderd.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 20:49 
Volwassene

Oeh Sascha, nu ben ik wel heel benieuwd naar wat je verwijderd hebt! :D

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 21:09 
Volwassene

Dat dacht ik al toen ik het verwijderde :D .

Ik schreef dat de Cotan beoordeling van de WISC V er al was en of iemand 'm gezien had, maar hij bleek er nog niet te zijn. Hij ligt nog ter beoordeling bij de Cotan.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 22:00 
Volwassene

Von schreef:
Als je met de RAKIT een IQ scoort van meer dan 120, weet je inderdaad dat het kind slim is, een heel stuk slimmer dan gemiddeld. Maar niet meer dan dat. Om nog meer te weten, nog beter te kunnen afstemmen, zul je een test moeten afnemen waarbij het kind ook op een gegeven moment vastloopt, waarvan opgaven te moeilijk worden. Want dan weet je waar het kind precies staat.

Dan ligt het er wat mij betreft aan welke leeftijd het kind heeft bij de testafname en of het bv op alle subtests de maximale score gehaald wordt.
Want de RAKIT II is bruikbaar tussen de 4 en 12 jaar. En een slimme 11,5 jarige kan mogelijk tegen de grenzen van de test aanlopen.
Maar of dat ook geldt voor een 6 tot 8 jarige, die niet op alle subtests de maximale score haalt? Dan lijkt me dat de test genoeg aan opgaven te bieden heeft.

Het statement had m.i. dus iets genuanceerder mogen zijn. En helaas is het meestal zo dat het geluid over de test als totaal sneller blijft hangen dan de nuance.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 14:10 
Volwassene

Meestal kan een tester heel goed uitleggen waarom hij/zij voor een bepaalde test kiest. Een ouder kan daar best in mee praten, als deze zich een beetje ingelezen heeft. Ik vind dat deze praktijk bijv. heel aardig uitlegt waarom deze, bij het vermoeden van hoogbegaafdheid juist voor de Rakit kiest.

https://praktijkhoogbegaafd.nl/iq-test-rakit-of-wisc/

Ik vind de voordelen die genoemd worden plausibel maar inderdaad zal een andere tester weer andere afwegingen maken, daar moet je een beetje nuchter over zijn. Als ouder ga je altijd op zoek gaat naar een tester waarvan je denkt dat past. Ik vind het normaal dat je met de tester overlegd welke test bij je kind past en soms krijg een advies. Soms biedt een tester helemaal geen keuze en moet je bedenken of deze test dus de verstandigste keuze is. Je hebt niks aan de Rakit als je weet dat je over 1,5 jaar een WISC test nodig hebt om op die hb-afdeling te worden toegelaten. Ik vind het een gezonde concurrentie dat er naast de WISC nog een andere keuze is. Dat deze testen niet precies hetzelfde meten, dat weet iedereen en niemand zal beweren dat dit wel zo is. Persoonlijk vind ik scholen die een TIQ > 130 nogal kort door de bocht gaan, maar ze willen discussies voorkomen. In het algemeen kom ik hb-deskundigen tegen die er genuanceerder over denken.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 10:07 
Volwassene

Een vraagje.
Ik lees geregeld op internet (niet hier op het forum, maar in andere groepen) dat kinderen op de WISC V lager scoren dan op de WISC III. Er wordt getwijfeld aan het IQ cijfer, of dat niet te laag is. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn voor een lager uitvallende test. Maar kun je nu bijvoorbeeld zeggen dat kinderen die op de WISC III hoger scoorden dan op de WISC V mogelijk te maken hebben gehad met het Flynn effect?
Mijn middelste heeft de WISC V gedaan en behaalde daar een IQ score rond de 120. Wij herkennen haar in het testverslag en ze heeft niet ondergepresteerd. Het gaf ons waardevolle informatie over wat zij nodig heeft om goed te ontwikkelen. Het cijfertje vinden we minder belangrijk, maar omdat ik zo vaak berichten lees over de III vs. de V, moest ik toch de vraag even stellen.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 11:56 
Volwassene

Het Flynn effect bleek mee te vallen.

Het belangrijkste is dat de WISC V wat anders meet dan de WISC III. De WISC V geeft ws, een beter beeld van de cognitieve capaciiteten (volgens het CHC-model). Het is nog wel even wachten op het Cotan-oordeel.

Bij de WISC III vond ik dat je vrij ver kon komen met kennis.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 12:01 
Volwassene

Ah, dat verheldert het e.e.a. Dank voor je uitleg, Sacha.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 07:22 
Volwassene

Het verbaast me echt dat er zo uitgeplozen wordt door ouders met welke test hun kind getest dient te worden.

Wij zaten destijds vast met onze zoon van 7 en waren al blij met de adviezen voor het vinden van een goede tester (toen ook al met wachtlijst) dankzij de voorganger van dit forum. Zoon is twee keer getest met de WISC-III. TIQ 130 (7 jaar) en 132 (12 jaar) bij de hb-psycholoog.

Verder heeft ze hem tussendoor nog eens getest op dyslexie, daarvoor was gelukkig geen wachtlijst, dat was een spoedje i.v.m. zittenblijven op taal in groep 6.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 09:29 
Volwassene

Wij zijn ook op zoek gegaan naar een tester en hebben voor testkeuze verder op haar vertrouwd. En we zijn erg tevreden met het rapport.
Ik kan me wel voorstellen dat als je de test wil gebruiken om toegang te krijgen tot een bepaalde HB school dat je met hen overlegd welke test hun voorkeur heeft. Kun je dan meenemen in je afweging.

Anne72

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]